مجله پزشکی یک پزشک

خدمات پزشکی شامل لیفت با نخ ، جراحی بینی ، تزریق ژل ، عمل بینی ، سلامت ، پوست و مو

مجله پزشکی یک پزشک

خدمات پزشکی شامل لیفت با نخ ، جراحی بینی ، تزریق ژل ، عمل بینی ، سلامت ، پوست و مو

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

درمان واریس با اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک روش درمانی رایج و موثر برای از بین بردن رگ های واریس پا است. در این عمل داروی مخصوصی به صورت محلول و با استفاده از سوزن های بسیار نازک به داخل رگ های واریسی تزریق شده و این عرق جذب شده و از بین می رود. اسکلروتراپی در درمان عروق عنکبوتی در پا که به صورت رگ های بنفش یا قرمز در روی ساق پا مشاهده می شودف بسیار موثر است. در اسکلروتراپی از سدیم تترادسیل یا پلی دوکانول برای فیبروزه کردن و ازبین بردن رگ‌های واریس پا برای تزریق استفاده می‌شود.

اسکلروتراپی در طی چند جلسه درمانی انجام می شود و هر جلسه یک ربع تا نیم ساعت به طول می کشد. در هر جلسه درمان اسکلروتراپی بین دو تا پنج عدد تزریق قابل انجام است. قبل شروع برای مشخص شدن محل رگ های واریسی بیمار به حالت ایستاده معاینه می‌شود و با سوزن‌های بسیار ظریف دارو با دقت فراوان در عروق واریسی تزریق می‌شود. در طی تزریق سوزش و درد خیلی کمی حس می شود که قابل تحمل است. پس از اسکلروتراپی پای بیمار بانداژ شده و می تواند راه برود و کارهای روزانه و شخصی خود را انجام دهد. اگر به دنبال روش و درمان قطعی واریس پا هستید، در ادامه این مطلب توضیحات و نکات مفیدی در مورد درمان واریس پا به روش اسکلروتراپی آورده ایم.

چه کسانی می توانند اسکلروتراپی انجام دهند؟

  • افراد باردار نباید به این کار اقدام کنند.
  • اگر قرص ضد بارداری مصرف می کنید می توانید با این روش درمان شوید.
  • اگر سابقه لخته شدن خون دارید باید برای این اقدام از نظر موارد عروقی بررسی شوید.

فرایند انجام عمل اسکلروتراپی

در اکثر موارد محلول مورد نظر مستقیما توسط سرنگ های ظریف وارد رگ مبتلا می شود. در طی این تزریق کمی حس درد خفیف خواهید داشت.کل فرایند بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. نخست باید برای نقشه‌برداری از مسیر سطحی، محل سوراخ و رگ‌های عمقی، اسکن اولتراسوند داپلکس انجام شود. آن‌هایی که بیش از 5 میلی‌متر عرض دارند و رفلاکس آنها مشخص است برای درمان مناسب‌تر هستند. اسکلروتراپی رگ‌های سطحی بزرگ‌تر و سوراخ کردن رگ‌ها معمولاً با هدایت اولتراسوند (اکو) انجام می‌شوند.

در بیشتر موارد اسکلروتراپی، محلول نمکی به وسیله سوزن‌های ریز مستقیماً در رگ تزریق می‌شود. ممکن است شما در این مرحله به مدت یک تا دو دقیقه احساس ناراحتی و گرفتگی خفیفی داشته باشید به خصوص زمانی که تزریق در رگ‌های بزرگ‌تر انجام می‌شود و این رگ‌ها به طور دائمی بسته می‌شوند. رگ به یک بافت مرده تبدیل شده که در نهایت از بدن دفع می‌شود. فرایند اسکلروتراپی 15 تا 30 دقیقه انجام می‌شود.

تعداد رگ‌های مورد تزریق قرار گرفته در یک جلسه به سایز و محل این عروق و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد. اسکلروتراپی در مطب پزشک به وسیله متخصص یا جراح انجام می‌شود و شما پس از این عمل به مدت چند روز نباید فعالیت‌های هوازی انجام دهید. این روش درمانی نیازی به بستری شدن ندارد اما پیشنهاد می‌شود که روزانه پیاده‌روی کرده تا بدن بهتر بتواند رگ را دفع کند.

بیشتر بخوانید: اسکلروتراپی رگ های واریسی و عنکبوتی

نحوه انجام عمل اسکلروتراپی

معمولاً درمان در اتاق درمان یا اتاق معاینات اولتراسوند انجام می‌شود. بیمار راحت روی تخت دراز می‌کشد. تزریق باعث ناراحتی‌های جزئی می‌شود و به همین دلیل نیازی به بیهوشی یا استفاده از داروهای آرامش‌بخش نیست. برای درمان رگ‌های واریسی بزرگ باید رگ اصلی تغذیه‌کننده مسدود شود. این کار به روش‌های جراحی انجام می‌شود اما در درمان با فوم تنها چیزی که نیاز است قرار دادن سوزن در سطح رگ مبتلا است. این تنها بخش درمان است که باعث ایجاد ناراحتی شده و معمولاً با مقدار کمی بیحسی موضعی انجام می‌شود.

محل سوزن به دقت با تصویربرداری اولتراسوند انتخاب می‌شود تا تزریق در محل کاملاً درست انجام شود. سپس، فوم در حالی که مسیر عبور آن از طریق دستگاه اولتراسوند رهگیری می‌شود تزریق می‌شود. به طور شگفت‌آور، تزریق فوم هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کند اگر چه ممکن است پا پس از تزریق آن کمی دردناک شود. رگ‌های واریسی در پا کاملاً مانیتور و کنترل می‌شوند تا مشخص شود که آیا فوم داخل دیواره رگ شده است یا نه. معمولاً چند تزریق کوچک انجام شود تا از این که همه سطح رگ مورد تزریق قرار گرفته شده باشد اطمینان حاصل شود.

کل درمان بیش از 20 تا 30 دقیقه طول نمی‌کشد. در نهایت پا محکم بانداژ می‌شود. هدف از این کار فشرده شدن رگ‌ها است تا در هنگامی که بیمار ایستاده است خون وارد آن ها نشود. بانداژ معمولاً به مدت یک یا دو هفته روی پا قرار داده می‌شود و پس از آن از جوراب‌های کشی مخصوص واریس استفاده می‌شود.

اقدامات لازم قبل از اسکلروتراپی

قبل از اینکار مصرف بعضی داروها را باید قطع کنید.به همین دلیل باید مصرف هر نوع دارو یا مکمل دارویی را به جراح معالج اطلاع دهید.اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید به جراح اطلاع دهید.به هیچ وجه در پوست محل تزریق نباید کرم یا لوسیون مصرف شده باشد. ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از انجام این درمان، نباید از آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن استفاده شود.

اقدامات ضروری بعد از اسکلروتراپی

بعد از اسکلروتراپی می توانید خودتان رانندگی کرده به منزل بروید، فعالیتهای عادی خود را داشته باشید و حتی تشویق می شود که حتما راه بروید.جراحتان به شما آموزش می دهد چگونه جوراب واریس بپوشید. تا ۴۸ ساعت بعد از درمان نباید آسپرین یا بروفن و داروهایی از این گروه مصرف کنید.مصرف استامینوفن مشکلی ایجاد نمی کند.تا ۴۸ ساعت بعد از درمان از این موارد اجتناب کنید:

  • دوش آب داغ
  • کمپرس داغ
  • جکوزی و سونا
  • مواجهه مستقیم با نور آفتاب
  • دوش گرفتن اشکالی ندارد ولی باید آب خنک تر از حد معمول باشد. محل تزریق باید با شوینده ملایم و آب کمی ولرم شستشو شود.

تاثیر اسکلروتراپی چقدر است؟

بررسی ها نشان داده ۵۰ تا ۸۰ درصد عروق مبتلا درهر جلسه اسکلروتراپی درمان می شوند. کمتر از ۱۰ درصد بیماران هیچ پاسخی به درمان نشان نداده اند.وریدهای عنکبوتی ظرف ۳ تا ۶ هفته و وریدهای بزرگتر ۳ تا ۴ ماه بعد به درمان پاسخ می دهند.وقتی وریدهای مبتلا به درمان پاسخ دهند دیگر دوباره عود نخواهند کرد. اما اگر سایر وریدها مبتلا شوند باید برای درمان آنها اقدام شود.

چه زمانی پس از انجام اسکلروتراپی رگ های واریس پا از بین می روند؟

پس از تزریق مواد به صورت مستقیم به درون رگ مورد نظر دیواره رگ متورم گشته و پس از گذشت چند هفته تا چند ماه این رگ از بین می‌رود.

اسکلروتراپی رگ های بزرگتر

اسکلروتراپی رگ‌ های سطحی بزرگ‌ تر و سوراخ کردن رگ‌ ها به جای استفاده از اسکن اولتراسوند داپلکس معمولاً با هدایت اولتراسوند (اکو) انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل لیفت پیشانی و ابروها چگونه است؟

فوم اسکلروتراپی

فوم اسکلروتراپی روش درمانی دیگری است که با استفاده از سونوگرافی برای مشاهده محل تزریق انجام می شود .فوم ترکیبی از داروهایی مانند تترا دی سیل سولفات (Tetradecyl sulfate) و پلی دوکانول(Polidocanol) و یک ترکیب گازی مانند دی اکسید کربن می باشد.

اسکلروتراپی چگونه انجام می شود؟

بیمار بر روی تخت دراز می کشد و پس از تعیین دقیق محل تزریق توسط سونوگرافی و بی حسی موضعی فوم با استفاده از سوزن های سرریز به درون رگ تزریق می شود .مسیر عبور فوم درون رگ ها از طریق دستگاه سونوگرافی رهگیری می شود و پس از تزریق قسمت آسیب دیده ی ورید مسدود می شود.

این روش شیوه درمانی موثری برای رفع رگ های عنکبوتی می باشد .این فرایند به زمانی در حدود 20 الی 30 دقیقه زمان نیاز دارد و در نهایت پا محکم بانداژ می شود . این روش با فشردن رگ ها از ورود خون به درون رگ ها در حالت ایستاده جلوگیری می کند.

عوارض جانبی و احتمالی اسکلروتراپی

پس از درمان ممکن است شما به مدت 2 تا 4 هفته در پاهای خود احساس ناراحتی کنید.

کبودی خفیف و برآمدگی‌هایی در پا ایجاد می‌شود که ممکن است چند هفته ادامه داشته باشد. البته هر دو عارضه معمولاً پس از جراحی رگ‌های واریسی دیده می‌شوند. نتیجه نهایی ممکن است چند ماه پس از درمان حاصل شود و این مدت طولانی‌تر از زمانی است که از روش‌های جراحی برای درمان استفاده می‌کنید.

  • احساس ناراحتی در پاها به مدت 2 تا 4 هفته پس از تزریق
  • کبودی خفیف در پاها
  • ایجاد برآمدگی‌ هایی در پا به مدت چند هفته
  • میزان موفقیت این روش و زمان کسب نتایج
  • موفقیت درمان واریس به روش تزریق در هر جلسه درمانی در حدود 80 درصد می باشد و نتیجه برای عروق کوچک معمولا سه تا شش هفته پس از تزریق و در رگ های بزرگ سه تا چهار ماه پس از تزریق قابل مشاهده می باشد.
  • شما می‌توانید بلافاصله پس از عمل بایستید و راه بروید. حرکت دادن پاها برای پیشگیری از لخته شدن خون و به حداکثر رساندن نتایج عمل بسیار مهم است.
  • به مدت یک تا سه هفته، جوراب مخصوص واریس و بانداژها مورد استفاده روی ناحیه تحت درمان باقی می‌ماند تا فشار لازم بر رگ درمان شده وارد آید.
  • شما باید به مدت دو هفته پس از عمل از تابش نور مستقیم خورشید به محل درمان شده جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: آیا با خطرات سندرم تونل کارپال در میانسالی آشنایی دارید؟

هزینه عمل اسکلروتراپی برای درمان واریس

اکنون می خواهید بدانید هزینه اسکلروتراپی چقدر است ؟بهتر است بدانید اسکلروتراپی نوعی جراحی زیبایی محسوب می شود و از این رو هزینه اسکلروتراپی تحت پوشش بیمه نمی باشد. بنابراین قیمت اسکلروتراپی و هزینه درمان واریس با توجه به نوع و غلظت محلول تزریقی مورد استفاده ، تعداد جلسات،حجم کار،سایز و تعداد رگ های درمان شده به اضافه دستمزد پزشک محاسبه می گردد.

تعداد جلسات لازم برای انجام اسکلروتراپی

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای شما در جلسه اولیه ویزیت و مشاوره با پزشک بر حسب شرایط فرد، قطر رگها و پراکندگی رگهای عنکبوتی در نقاط مختلف پا تعیین می شود و به طور میانگین انجام حداقل 2 الی 4 جلسه درمانی برای از بین رفتن ظاهر رگهای عنکبوتی ضروری می باشد.این جلسات با فواصل 4 تا 6 هفته انجام می شود.

عوارض جانبی احتمالی

احتمال بروز این عوارض در بعضی افراد وجود دارد:

خارش محل تزریق که ۱ تا ۲ روز ممکن است طول بکشد.

تورم و قرمزی در محل تزریق که ظرف چند روز برطرف می شود.

کبودی محل تزریق که ظرف چند روز تا چند هفته برطرف می شود.

رخدادهای بعد از اسکلروتراپی

بعد از اسکلروتراپی می توانید خودتان رانندگی کرده به منزل بروید، فعالیتهای عادی خود را داشته باشید و حتی تشویق می شود که حتما راه بروید.جراحتان به شما آموزش می دهد چگونه جوراب واریس بپوشید.

تا ۴۸ ساعت بعد از درمان نباید آسپرین یا بروفن و داروهایی از این گروه مصرف کنید.مصرف استامینوفن مشکلی ایجاد نمی کند.تا ۴۸ ساعت بعد از درمان از این موارد اجتناب کنید:

  • دوش آب داغ
  • کمپرس داغ
  • جکوزی و سونا
  • مواجهه مستقیم با نور آفتاب

دوش گرفتن اشکالی ندارد ولی باید آب خنک تر از حد معمول باشد. محل تزریق باید با شوینده ملایم و آب کمی ولرم شستشو شود.

تاثیر اسکلروتراپی بر واریس

بررسی ها نشان داده ۵۰ تا ۸۰ درصد عروق مبتلا در هرجلسه اسکلروتراپی درمان می شوند. کمتر از ۱۰ درصد بیماران هیچ پاسخی به درمان نشان نداده اند.وریدهای عنکبوتی ظرف ۳ تا ۶ هفته و وریدهای بزرگتر ۳ تا ۴ ماه بعد به درمان پاسخ می دهند.وقتی وریدهای مبتلا به درمان پاسخ دهند دیگر دوباره عود نخواهند کرد. اما اگر سایر وریدها مبتلا شوند باید برای درمان آنها اقدام شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی