مجله پزشکی یک پزشک

خدمات پزشکی شامل لیفت با نخ ، جراحی بینی ، تزریق ژل ، عمل بینی ، سلامت ، پوست و مو

مجله پزشکی یک پزشک

خدمات پزشکی شامل لیفت با نخ ، جراحی بینی ، تزریق ژل ، عمل بینی ، سلامت ، پوست و مو

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

هیپوسپادیس اطفال

اگر پسر بچه تان با آلت تناسلی متولد شده است که به نظر؛ طبیعی نمی رسد، حتما می خواهید بدانید که آیا او بلافاصله می تواند درمان شود یا خیر و این؛ کاملا قابل درک است. ادرار و اسپرم از طریق مجرای ادراری- لوله ای که به نوک آلت تناسلی منتهی می شود- خارج می شود. اما سوراخ آلت تناسلی پسر بچه های مبتلا به هپوسپادیاس؛ در هر جایی از آلت؛ از جمله در سر و شفت آلت؛ کیسه بیضه و یا پرینیوم قرار دارد.

هیپوسپادیاس؛ مشکل بسیار رایجی است و گاها می تواند به همان شکل باقی بماند. اما در صورت لزوم؛ پزشکان برای برطرف کردن این مشکل؛ عمل جراحی انجام می دهند.

فرد؛ بسته به محل سوراخ آلت تناسلی خود؛ متحمل مشکلاتی می شود؛ زیرا ممکن است اسپرم وی نتواند تخمک را به طور موثر بارور کند.

در این بیماری؛ تمیز کردن آلت تناسلی نیز؛ ممکن است دشوار باشد. شکاف آلت می تواند بزرگتر از حد معمول باشد و هنگامی که در قسمت زیرین آلت قرار داشته باشد؛ چک کردن تمیزی یا قرمزی و عفونت آلت مشکل می شود.

اگر هیپوسپادیاس سریعا درمان نشود، ممکن است فرد از دفع ادرار واهمه داشته باشد و زمانی که به سن بلوغ رسید، در بچه دار شدن مشکل داشته باشد زیرا هدایت اسپرم های وی در تخمک یک زن؛ برایش دشوار خواهد بود.

چگونه می توان متوجه این عارضه در پسر خود شد؟ پزشکان با بررسی آلت تناسلی کودک شما، می توانند هیپوسپادیاس او را تشخیص دهند. بیشتر اوقات به راحتی می توان دید که شکاف آلت تناسلی در جای اشتباهی قرار دارد.

در برخی موارد، آلت تناسلی مرد به سمت پایین قوس دارد، چیزی که پزشکان از آن به عنوان کوردی (Chordee) یا انحنای آلت مردانه؛ یاد می کنند که اغلب در زمان نعوظ به صورت واضح دیده می شود.

تعریف هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس یک بیماری است که در آن مجرای خروجی مثانه به جای باز شدن در نوک آلت تناسلی در قسمت زیرین آلت تناسلی مرد باز میشود.. پیشابراه (مجرای خروجی مثانه) مجرایی است که از طریق آن ادرار از مثانه خارج می شود. اگر پسر شما با هیپوسپادیاس به دنیا بیاید ممکن است احساس اضطراب کنید. با این حال، هیپوسپادیاس اختلالی شایع است و شما مشکلی در مراقبت از نوزاد خود نخواهید داشت. در واقع با عمل جراحی ظاهر طبیعی آلت تناسلی فرزندتان بازخواهد گشت. با درمان موفق هیپوسپادیاس مردان در نهایت می توانند عملکرد جنسی طبیعی در بزرگسالی داشته باشند.

بیشتر بدانید: هیپوسپادیاس اطفال؛ علل، تشخیص و درمان هیپوسپادیاس اطفال

علائم هیپوسپادیاس

در هیپوسپادیاس خروجی مجرای ادرار به جای نوک آلت تناسلی در قسمت زیرین آلت تناسلی واقع شده است. شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. در اغلب موارد خروجی در نزدیکی سر آلت است. و در موارد کمتر شایع خروجی در قسمت وسط تنه آلت تناسلی یا در پایه آلت تناسلی واقع شده است. به ندرت خروجی در زیر کیسه بیضه واقع میشود.

علائم و نشانه های هیپوسپادیاس ممکن است شامل:

  • خروجی مجرای ادرار در یک مکان به غیر از نوک آلت تناسلی مرد باشد.
  • کجی آلت تناسلی
  • خروج غیر طبیعی ادرار در هنگام ادرار کردن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

اکثر شیرخواران مبتلا به هیپوسپادیاس بلافاصله پس از تولد تشخیص داده میشوند در حالی که هنوز در بیمارستان هستند. با این حال، این امکان وجود دارد که هیپوسپادیاس خفیف تشخیص داده نشوداگر علائم هیپوسپادیاس را در فرزند خود مشاهده کردید به پزشک کودک خود مراجعه کنید.

علل هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس اطفال در هنگام تولد (بصورت مادرزادی) وجود دارد. علت دقیق رخداد این نقص ناشناخته است. گاهی اوقات هیپوسپادیاس ارثی است. هورمون های خاصی باعث تحریک تشکیل مجرای ادرار و پوست ختنه گاه می شود. زمانی که در عمل این هورمون ها نقص رخ دهد هیپوسپادیاس ایجاد می شود.

عوامل هیپوسپادیاس

هر چند علت هیپوسپادیاس هنوز ناشناخته است، اما هر دو عامل محیطی و ژنتیکی در این زمینه موثر بوده است.برخی از این عوامل شامل:

  • سابقه خانوادگی. هیپوسپادیاس در نوزادان با سابقه خانوادگی هیپوسپادیاس شایع تر است.
  • سن مادر بیش از40 سال. در برخی تحقیقات با افزایش سن مادر ابتلا به هیپوسپادیاس در نوزادان افزایش می یابد.
  • قرار گرفتن در معرض مصرف سیگار و مواد شیمیایی. برخی گمانه زنی ها در مورد ارتباط بین قرار گرفتن مادر در معرض آفت کش ها و هیپوسپادیاس وجود دارد، اما مطالعات بیشتر برای تایید این مورد نیاز است.

علائم هیپوسپادیاس

در هیپوسپادیاس خروجی مجرای ادرار به جای نوک آلت تناسلی در قسمت زیرین آلت تناسلی واقع شده است. شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. در اغلب موارد خروجی در نزدیکی سر آلت است. و در موارد کمتر شایع خروجی در قسمت وسط تنه آلت تناسلی یا در پایه آلت تناسلی واقع شده است. به ندرت خروجی در زیر کیسه بیضه واقع میشود.

علائم و نشانه های هیپوسپادیاس ممکن است شامل:

  • خروجی مجرای ادرار در یک مکان به غیر از نوک آلت تناسلی مرد باشد.
  • کجی آلت تناسلی
  • خروج غیر طبیعی ادرار در هنگام ادرار کردن

اکثر شیرخواران مبتلا به هیپوسپادیاس بلافاصله پس از تولد تشخیص داده میشوند در حالی که هنوز در بیمارستان هستند. با این حال، این امکان وجود دارد که هیپوسپادیاس خفیف تشخیص داده نشوداگر علائم هیپوسپادیاس را در فرزند خود مشاهده کردید به پزشک کودک خود مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: عوارض بیوفیدبک

علل هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس در هنگام تولد (بصورت مادرزادی) وجود دارد. علت دقیق رخداد این نقص ناشناخته است. گاهی اوقات هیپوسپادیاس ارثی است. هورمون های خاصی باعث تحریک تشکیل مجرای ادرار و پوست ختنه گاه می شود. زمانی که در عمل این هورمون ها نقص رخ دهد هیپوسپادیاس ایجاد می شود.

درمان هیپوسپادیاس

این کودکان نباید ختنه شوند، زیرا از پوست آن جهت ترمیم استفاده میشود. معمولاً این جراحی را افرادی انجام می دهند که دارای تجربه کافی در جراحی هیپوسپادیاس هستند؛ و ترجیحاً توسط اورولوژیست یا جراح کودکان صورت پذیرد باید جراح مربوطه به طور متوسط سالی 40-50 عمل هیپوسپادیاس انجام دهد.حدود 200 روش جراحی تا کنون ابداع شده است.هدف از جراحی ، حتی الامکان طبیعی شدن شکل آلت است؛ به نحوی که انحنای آلت اصلاح شده و مجرا در نوک آلت قرار گیرد.بهترین سن جراحی 6-18 ماهگی است.هرچه سن کودک در زمان ترمیم پایین تر باشد، نتایج عمل بهتر خواهد بود. ممکن است نیاز به چندین مرحله ترمیم باشد. بهتر است قطر کلاهک آلت ( گلنس ) در زمان جراحی حدود 15 میلیمتر باشد.میزان موفقیت جراحی در موارد هیپوسپادیاس دیستال ( خفیف) 90-95% و در موارد هیپوسپادیاس پروگزیمال (شدید) 70-80% است. مدت زمان جراحی حدوداً 3-1.5 ساعت و انجام آن نیازمند بیهوشی عمومی میباشد. مدت اقامت در بیمارستان بسته به شدت ناهنجاری، مدت زمان جراحی و نظر جراح از چند ساعت تا چند روز متغیر است. درموارد هیپوسپادیاس خفیف این مدت 1 تا 5 روز و در موارد شدید 8 تا 14 روز خواهد بود.

کاتتر( سوند) بسته به محل هیپوسپادیاس به مدت 7-14 روز گذاشته می شود که میتواند منجر به درد و اسپاسم مثانه گردد. عده ای از جراحان، به ویژه در موارد ترمیم هیپوسپادیاس شدید دو عدد سوند میگذارند؛ یکی از طریق مجرا و دیگری از قسمت تحتانی شکم (سیستوستومی). سوند در زمان جراحی توسط بخیه ثابت میشود. ممکن است کودک از اطراف سوند نیز ادرار کند. یبوست موجب تشدید اسپاسم مثانه میشود.علل مهم درد پس از جراحی شامل یبوست، انسداد لوله سوند و اسپاسم مثانه است. ورم و کبودی طی 1 تا 6 ماه برطرف میشود. یک ماه طول میکشد تا زخم 70% بهبود یابد، و تا 6 ماه 100% التیام می یابد.

بیشتر بدانید: مراقبتهای بعد از فریز رحم

اقدامات پس از جراحی هیپوسپادیاس

همکاری والدین با پزشک به نحو چشمگیری موجب بهبود نتایج جراحی میشود. بهتر است شیرخوار در دوران نقاهت ( تا زمان برطرف شدن التهاب آلت) پوشک نشود. یبوست کنترل ، و بهداشت رعایت شود.مصرف آنتی بیوتیک خوراکی تا 5 روزپس از کشیدن کاتتر ادامه یابد. خوردن آناناس و کمپوت آناناس توصیه میشود. تغذیه مناسب به بهبود روند ترمیم کمک میکند. باید گوشت و سبزیجات و میوه کودک میل نماید. مصرف ماست پروبیوتیک از میزان اسهال ناشی از آنتی بیوتیک میکاهد. آب هندوانه و آب سیب داده شود. مواد محرک مثانه از تغذیه حذف شود.

به دنبال برداشتن پانسمان؛ آلت متورم، کبود یا دارای تغییر رنگ است. ممکن است آلت داراری ترشحات خونی باشد. این یافته ها طبیعی بوده و با گذشت زمان برطرف میشود.

کاتتر نباید خم شود و کیسه ادرار حتمأ پایین تر از کودک باشد. باید دقت شود که ادرار حتماً جریان داشته باشد، زیرا عدم خروج ادرار از طریق سوند ( کاتتر) موجب بیقراری کودک و نهایتأ نشت ادرار از اطراف سوند شده که برای ترمیم زخم مناسب نیست. هر 3 ساعت کیسه ادرار تخلیه شود.مصرف مایعات فراوان توصیه میشود. ادرار در چند روز اول پس از عمل میتواند صورتی باشد، که یافته ای طبیعی است و در این موارد توصیه میشود مصرف مایعات افزایش یابد.

در موارد درد استامینوفن هر 4 تا 6 ساعت، به شکل شربت یا شیاف، تجویز میگردد. درد به طور معمول 72-48 ساعت طول میکشد. دوز آن 15-10 میلیگرم است که به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تجویز میشود. به دنبال خروج کاتتر به مدت یک یا دو روز کودک در حین ادرار کردن درد دارد. در منزل الزامأ کودک نباید در رختخواب باشد؛ اما باید به آرامی راه برود و بازی کند. کودک می باید از سه چرخه یا دوچرخه سواری به مدت حدود 2 تا 3 هفته پرهیز نماید، زیرا نوک آلت حساس است. در مدتی که کاتتر در مجرا واقع شده احتمال سوزش و خون شاشی (هماتوری) ملایم و بیقراری وجود دارد. یبوست و حجم کم ادرار موجب تشدید این مشکلات میشود.

آماده شدن برای ملاقات پزشک قبل از جراحی هیپوسپادیاس

اگر در نوزاد پسر شما هیپوسپادیاس تشخیص داده شده به یک اورولوژیست اطفال مراجعه کنید. اگر هیپوسپادیاس فرزند شما از شدت کمتری برخوردار است، ممکن است در بیمارستان نادیده گرفته شود. اگر شما فکر می کنید پسر تان دچار هیپوسپادیاس است ، با دکتر خیام فر تماس بگیرید.ار در زمینه جراحی این بیماران از دقت و ظرافت بالای برخوردار است.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که شما را برای این ملاقات آماده میکند.

  • برای هیپوسپادیاس تعدادی سوال وجود دارد که شما می توانید از پزشک بپرسید
  • برخی از آنها عبارتند از:
  • آیا فرزند من نیاز به عمل جراحی دارد؟
  • بهترین زمان برای عمل جراحی چه زمانی است؟
  • چه خطراتی مرتبط با این عمل جراحی وجود دارد؟
  • اگر او عمل جراحی نکند چه اتفاقی برایش می افتد ؟
  • آیا این شرایط بر روی باروری پسر من یا عملکرد جنسی او در بزرگسالی اثری دارد؟
  • اگر من فرزند دیگری داشته باشم، چقدر احتمال دارد که این اتفاق دوباره برای او بیفتد؟

در صورتی که هر سوال دیگری به ذهنتان میرسد حتما از پزشک بپرسید.

پزشک نیز ممکن است سوالاتی از شما بپرسد:

  • آیا آلت تناسلی پسرتان در هنگام نعوظ خم میشود؟
  • آیا در هنگام ادرار کردن هرگونه خروج ادرار بصورت غیر طبیعی وجود دارد؟ (البته مشاهده این امر در نوزادان کمی مشکل است)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی