مجله پزشکی یک پزشک

خدمات پزشکی شامل لیفت با نخ ، جراحی بینی ، تزریق ژل ، عمل بینی ، سلامت ، پوست و مو

مجله پزشکی یک پزشک

خدمات پزشکی شامل لیفت با نخ ، جراحی بینی ، تزریق ژل ، عمل بینی ، سلامت ، پوست و مو

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

درمان جای جوش باسن

درمان جای جوش باسن

جوش های صورت می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد و بیشتر افرادی که آن را تجربه می کنند می خواهند هر چه زودتر از شر آن خلاص شوند. برخی درمان های خانگی ممکن است به پاکسازی جوش ها کمک کنند و از جوش ها در باسن جلوگیری کنند. چیزی که مردم به آن آکنه اشاره می کنند، شرایط متفاوتی است. اصطلاح پزشکی فولیکولیت است.

این عارضه پوستی زمانی اتفاق می افتد که کیسه های ترشحی مو به باکتری آلوده می شوند و به باکتری آلوده می شوند و منجر به بروز آکنه های قرمز و کیسه های پر از چرک می شود. این کیسه های ترشحی مو به جوش های چرکی و یا منافذ بسته به نظر می رسند، که به همین دلیل است که بسیاری از مردم این دو مشکل پوستی را اشتباه می گیرند.

شستن منظم پوست به پاک کردن کثیفی، روغن و عرق کمک می کند. این ممکن است سطح باکتری های روی پوست را کاهش داده و ریسک توسعه فولیکولیت را کاهش دهد. افرادی که بیشتر در معرض فولیکولیت قرار دارند باید هر روز صبح و عصر پوست خود را شستشو دهند. از صابون ضد باکتری برای جلوگیری از رشد باکتری استفاده کنید.

شستن حداقل دو بار در روز برای افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، مهم است. ممکن است همیشه بعد از دوچرخه یا کلاس یوگا راحت نباشد، اما عرق اضافی از ورزش می تواند محیط مناسبی را برای تولید باکتری ها فراهم کند.

برای افرادی که نمی خواهند از کرم های پزشکی (OTC)استفاده کنند، برخی از گزینه های طبیعی عبارتند از:

روغن درخت چای: روغن درخت چای یک درمان طبیعی محبوب برای پوست است. روغن اسانس خاصیت ضد میکروبی دارد که ممکن است به تمیز نگه داشتن پوست و کشتن باکتری ها کمک کند.

برخی افراد معتقدند که زرد چوبه می تواند به جلوگیری از فولیکولیت نیز کمک کند. همانطور که یک بررسی نشان می دهد، یک ترکیب در زردچوبه به نام کورکومین در برابر استافیلوکوکوس اورئوس، که یک باکتری است که می تواند به فولیکولیت منجر شود، مقاومت می کند. استفاده از خمیر زرد چوبه و آب به هر روز ممکن است یک درمان طبیعی مفید باشد.

روش درمان جای جوش + راهنمایی کامل

زمانی که لکه های تیره و قهوه ای پس از بهبود نقص پوستی و جوش شروع به شکل گیری می کنند، شاهد تغییر رنگ پوستی خواهیم بود. با این که تغییر رنگ در نوع خود خطرناک نیست، اما از لحاظ زیبایی و روانی می تواند برای افراد ناراحتی به وجود آورد. اگر شما با مشکل تغییر رنگ پوستی در اثر جوش دست و پنجه نرم می کنید باید بگوییم که تنها نیستید. با متخصص پوست خود در این زمینه مشورت کرده و در مورد بهترین داروهای غیر تجویزی و یا درمان های حرفه ای از وی سوال بپرسید. نوع درمان جوش صورت را که انتخاب می کنید، به شدت مشکل و همچنین نوع پوست شما بستگی دارد. در انتخاب بهترین گزینه برای پوست، هیچکس به اندازه متخصص نمی تواند به شما کمک کند.

رفع و درمان جای جوش

برای درمان لکه ها و قرمزی جوش بر روی پوست می توان از روش های درمانی مختلف استفاده کرد. اولین گزینه مصرف ویتامین سی است؛ این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود که به سلامت بدن شما در داخل و خارج کمک می کند. طبق تحقیقات کلینیک کلیولند، این ویتامین می تواند در کاهش ظاهر قرمزی و لکه جوش به شما کمک کند. این اتفاق در ثر بالا رفتن میزان تولید کلاژن رخ می دهد.

آزلاییک اسید نیز به داشتن فواید ضد التهابی خود معروف است و در زمینه جوش های فعال و قرمزی جای آن ها می تواند به شما کمک کند. از جمله دیگر مواد پیشنهادی که مصرف آن ها در این زمینه فواید زیادی دارد می توان به ماندلیک اسید، نیاسینامید، هیدروکینون، رتینوئید ها و… اشاره کرد. شایان ذکر است که محصولات متعددی در بازار وجود دارند که هر کدام حاوی مقادیر مناسب از این مواد هستند.

روش های موثر برای درمان جای جوش

با ترکیبات گیاهی و روش‌های طبیعی نمی‌توان یک‌شبه جای جوش‌ها را از بین برد. راه‌هایی برای از بین بردن سریع و دائمی جای جوش وجود دارد. این روش‌ها فقط در کلینیک و توسط متخصص پوست قابل انجام است و برخلاف روش‌هایی که تاکنون ذکر شد، نمی‌توانید آنها را خودتان در خانه انجام دهید.

لیزر درمانی + راهنمایی کامل

برای این کار از اشعه‌ی متمرکز نور لیزر استفاده می‌شود تا نقاط تیره‌ی به‌جا مانده از جای جوش یا آکنه را از بین ببرد. این عمل در کلینیک انجام می‌شود و جای جوش را بلافاصله از بین می‌برد. عمل لیزر برای درمان جای جوش، ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. با توجه به عمق لکه‌های تیره‌ی به‌جا مانده بر پوست، طی یک تا سه جلسه درمان، جای جوش‌ها کاملا برطرف می‌شوند. در هر صورت، نتیجه‌ی لیزر را بلافاصله می‌توانید ببینید و با مقایسه‌ی عکس‌های قبل و بعد از لیزر می‌توانید به این تغییرات پی ببرید.

درمان جای جوش با میکرودرم یا لایه‌برداری پوست + راهنمایی کامل

اگر جای جوش‌ها زیاد عمیق نباشند می‌توان با روش میکرودرم، بلافاصله آنها را از بین برد. این عمل از طریق تراشیدن لایه‌های پوست، لایه‌هایی که دارای لکه‌های تیره‌ی جای جوش هستند را از بین می‌برد. (این لکه‌ها حاصل از لخته‌ی خونی است که از فشار دادن جوش به‌وجود آمده‌اند) این روش غیر تهاجمی درمان جای جوش، از روش درمان با لیزر کم‌هزینه‌تر است.

استفاده از ماسک‌های لایه‌ بردار شیمیایی جهت درمان جای جوش+ راهنمایی کامل

ماسک‌های لایه‌بردار شیمیایی برای بهبود ظاهر پوست استفاده‌ی گسترده‌ای دارند. اگر پوست‌تان دچار چروک یا جای جوش شده است، این ماسک‌ها به شما کمک می‌کنند خودتان را از این نشانه‌های پیری به‌سرعت خلاص کنید. متخصص پوست با استفاده از مواد شیمیایی، ماسکی آماده می‌کند که لایه‌ای از پوست شما را جدا خواهد کرد. همراه با این لایه، تیرگی‌ها و لکه‌های حاصل از جوش جدا می‌شوند و شما بلافاصله پوستی صاف و درخشان خواهید داشت. ماسک‌های لایه‌بردار از سریع‌ترین روش‌های درمان جای جوش هستند.

روش های خانگی برای درمان جای جوش صورت

شما در خانه می‌توانید از روش‌های مختلفی برای از بین بردن جای جوش استفاده کنید. این روش‌ها می‌تواند شامل استفاده از کرم‌ها، دارو‌ها یا مرهم‌هایی باشد که می‌توانید در آشپزخانه‌تان درست کنید یا از داروخانه تهیه کنید. برای از بین بردن جای جوش به روش طبیعی، می‌توان از میوه‌ی کالاموندین (پرتقال زینتی)، سیر، خمیر دندان، ویتامین‌های C و E و حتی روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کرد. در ادامه به نحوه‌ی استفاده از این مواد برای از بین بردن جای جوش می‌پردازیم.

روغن نارگیل

اگر به دنبال یک مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست هستید که کارهای دیگری هم در کنار رطوبت‌رسانی برای پوست‌تان انجام بدهد، روغن نارگیل بهترین انتخاب شما خواهد بود. روغن نارگیل همچنین کمک شایانی به کاهش لکه‌های تیره‌ی پوست می‌کند. توصیه می‌شود که از روغن نارگیل فرابکر (extra virgin) استفاده کنید. برای از بین بردن جای جوش، ابتدا مقدار کافی روغن نارگیل را بر روی کف دست‌تان بریزید. همچنان که روغن نرم می‌شود آن را روی پوست صور‌ت‌تان ماساژ دهید. تمرکز ماساژ بر جای جوش‌ها و نقاط تیره باشد. بگذارید روغن نارگیل یک شب روی پوست‌تان بماند. این کار را تکرار کنید تا لکه‌های تیره و جای جوش‌ها کاملا از بین بروند.

خمیر دندان

خمیر دندان‌هایی که نعناع دارند می‌توانند باعث سوزش پوست‌تان شوند. اما خمیر دندان نه‌تنها لکه‌های تیره‌ی جای جوش را روشن می‌کند بلکه با کوچک کردن جوش‌ها، روند درمان آنها را نیز تسریع می‌بخشد. با این حال ما توصیه نمی‌کنیم که از خمیر دندان به عنوان یک درمان خانگی برای جوش‌هایتان استفاده کنید چون می‌تواند به‌راحتی پوست را بسوزاند و آسیبی که وارد می‌کند بیشتر از فایده‌های آن است.

بیشتر بدانید: روش استفاده از آب پیاز برای رشد مو

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چربی است که باعث حفظ سلامتی و نرمی پوست شما می‌شود. بیشتر موارد استفاده‌ی این روغن به خاصیت لایه‌ برداری آن برمی‌گردد. برای از بین بردن جای جوش با استفاده از این روش به روغن زیتون خالص، آب گرم، آهک، عسل و دانه‌های شکر نیاز دارید. ابتدا صورت‌تان را با یک پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید. با آب گرم پوست‌تان را مرطوب کنید. همه‌ی مواد بالا را با هم مخلوط کنید تا خمیری نرم به‌دست آید. خمیر را به‌ آرامی روی صورت‌تان ماساژ بدهید. هر هفته این عمل را تکرار کنید تا جای جوش‌هایتان از بین بروند. این روش درمانی بی‌خطر است و در زمان بارداری هم می‌توان از آن استفاده کرد. بیشتر افراد به علت تغییرات ناگهانی هورمونی در دوران بارداری دچار جوش می‌شوند.

صابون مناسب برای درمان جای جوش

صورت، پیشانی، دست‌ها و چانه مستعد جوش و آکنه هستند و در صورتی که این جوش‌ها به‌درستی درمان نشوند ممکن است حتی در پشت کمر و قفسه‌ی سینه نیز لکه‌های تیره‌ای روی پوست بر جای بگذارند. بعضی از صابون‌ها که برای روشن کردن پوست به‌کار می‌روند می‌توانند به از بین بردن این لکه‌های تیره کمک کنند.

استفاده از کرم برای درمان جای جوش+ راهنمایی کامل

کرم‌های موضعی برای درمان جای جوش ممکن است کمی گران باشند اما نسبت به درمان‌های طبیعی سریع‌تر عمل می‌کنند. برای انتخاب بهترین کرم برای از بین بردن جای جوش به دنبال ترکیبات زیر در آن باشید:

  • کوجیک اسید
  • ویتامین C یا ویتامین E
  • رتینول یا ویتامین A
  • کرم‌هایی بر پایه‌ی کورتیزون

نکات مهم در مورد درمان جای جوش

  • اگر جای جوش بماند معمولا از بین رفتن آن آن‌قدر طول می‌کشد که یادتان می‌رود زمانی در آن نقطه جوش زده بود. در هر صورت از بین بردن جای جوش کار آسانی نیست
  • جوش و آکنه را نکَنید. این کار باعث خون‌ریزی آنها می‌شود و در ترمیم آنها اختلال ایجاد می‌کند.
  • حتی اگر جوش، احساس خارش و سوزش داشت آن را فشار ندهید و دست‌کاری نکنید. این کار باعث تخریب پوست و ایجاد زخم می‌شود.
  • آب و مایعات زیادی بنوشید. مصرف میوه هم باعث می‌شود پوست زودتر ترمیم شود.
  • هنگامی که جوش‌هایی هر چند کوچک روی پوست‌تان دارید از خراشیدن آنها پرهیز نکنید. این کار می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره‌ای شود که به‌سختی از بین می‌روند.

بیشتر بدانید: مراحل لیفت پیشانی و ابروها چگونه است؟

درمان جای جوش با لیزر + راهنمایی کامل

لیزر از بین بردن جای جوش یک انتخاب ساده و موثر برای حذف غیر جراحی جای جوش است. این روش غیر تهاجمی است که می‌تواند نتایجی موثر بدون جراحی و ناراحتی که با عمل جراحی همراه است، داشته باشد. این روش از تکنولوژی لیزر فرکشنال برای کاهش ظاهر اسکارها بدون تخریب پوست‌های تحت تاثیر قرار نگرفته اطراف استفاده می‌کند. تنها با چند جلسه لیزر درمانی، جای جوش‌ها کم‌تر قابل مشاهده هستند و پوست را جذاب‌تر و صاف‌تر می‌کنند. درمان لیزر برای جای جوش در انواع و شکل‌های مختلفی وجود دارد. روش‌های درمان جای جوش با لیزر عبارت‌اند از:

درمان لیزر فرکشنال یا آر اف + توضیحات

این روش غیر تهاجمی می‌تواند لایه‌های عمیق‌تر پوست را مورد هدف قرار دهد. این لیزر یک پرتوی لیزر را که به هزاران ستون کوچک اما عمیق درمان در پوست تقسیم شده است، می‌فرستد. درمان با لیزر فرکشنال می‌تواند به حذف سلول‌های رنگدانه قدیمی کمک کند. در عین حال، توانایی آن برای نفوذ به میانه‌ی پوست باعث بازسازی کلاژن و تشکیل کلاژن جدید می‌شود، در حالی که مسائل سلامتی در نظر گرفته می‌شود و بافت اطراف دست نخورده و بدون تاثیر باقی می‌ماند.

درمان با لیزر دی اکسید کربن+ راهنمایی کامل

این روش که با عنوان لیزر جوانسازی CO2 نیز شناخته شده است، برای درمان مشکلات پوستی مانند اسکار، زگیل یا چین و چروک مورد استفاده قرار گرفته است. این روش شامل بی‌حسی موضعی و داروهای آرام بخش قبل از بی‌حس شدن ناحیه آسیب دیده است. سپس لیزر جوانسازی انجام خواهد شد و پس از آن بهبودی در زخم در ناحیه تحت درمان اعمال می‌شود.

درمان با لیزر اربیوم

هنگامی که هدف از بین بردن اسکارهای سطحی می‌باشد این نوع لیزر موثرترین است. در مقایسه با درمان با لیزر CO2 برای اسکار، این روش به شما امکان می‌دهد سریع‌تر بهبود یابید، معمولا در عرض یک هفته بهبودی حاصل می‌شود.

منبع: چگونه جای جوش را با روش های خانگی درمان کنیم؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی