مجله پزشکی یک پزشک

خدمات پزشکی شامل لیفت با نخ ، جراحی بینی ، تزریق ژل ، عمل بینی ، سلامت ، پوست و مو

مجله پزشکی یک پزشک

خدمات پزشکی شامل لیفت با نخ ، جراحی بینی ، تزریق ژل ، عمل بینی ، سلامت ، پوست و مو

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

طول عمر بیماران سرطان کلیه

در مورد بیماری سرطان کلیه چه می دانید؟ آیا می دانید چه درمان هایی برای سرطان کلیه وجود دارد؟ گاهی افراد در اثر بیماری های کلیوی نیاز به دیالیز و مصرف داروهای قوی پیدا می کنند. اما سرطان کلیه گاهی باعث می شود که لازم باشد جراحی کلیه انجام داده و یا حتی پیوند کلیه کنید. آیا سنگ کلیه باعث بروز سرطان کلیه می شود؟ چه روش هایی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد؟ عوارض سرطان کلیه چیست و چه ارتباطی با سنگ کلیه دارد؟

امروزه رایج ترین شکل حذف سنگ کلیه، وارد کردن شوک موجی خارج بدنی لیتروتریپسی (ESWL) به ویژه برای سنگ های کوچکتر، می باشد. این روش از امواج صوتی برای شکستن سنگ کلیه و تبدیل آنها به تکه های کوچکتر استفاده می کند؛ به این معنی که عبور آنها از مجاری ادراری شما به طور طبیعی ساده تر خواهد بود. ESWL حدود 45 دقیقه طول می کشد و معمولاً به صورت فرایند یک روزه انجام می شود. به شما مسکن یا بیهوشی عمومی داده می شود تا قبل از انجام عمل ، شما را بی حس کند و همچنین هرگونه ناراحتی و آزردگی را در طی مراحل به حداقل برساند.

سرطان کلیه در کلیه ها ایجاد می شود. کلیه ها دو اندام باقلایی شکل هستند که هر کدام تقریباً به اندازه مشت شما است. آنها در پشت اندام های شکمی شما قرار دارند که یک کلیه در هر طرف ستون فقرات شما وجود دارد. در بزرگسالان ، سرطان سلول کلیوی شایعترین نوع سرطان کلیه است و حدود 90 درصد از تومورهای سرطانی را تشکیل می دهد. سایر انواع کمتر متداول سرطان کلیه ممکن است رخ دهد. کودکان خردسال به احتمال زیاد به نوعی سرطان کلیه بنام تومور ویلمز مبتلا می شوند.

به نظر می رسد میزان بروز سرطان کلیه در حال افزایش است. یکی از دلایل این ممکن است این واقعیت باشد که تکنیک های تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمایشات ممکن است منجر به کشف تصادفی بیشتر سرطان های کلیوی شود. در بسیاری از موارد ، سرطان کلیه در مراحل اولیه یافت می شود ، هنگامی که تومورها کوچک هستند و به کلیه محدود می شوند ، و باعث می شود درمان آنها راحت تر شود.

درمان قطعی سرطان کلیه

متاسفانه افراد مبتلا به سرطان کلیه در مرحله‌ای متوجه بیماری خود می شوند و به پزشک مراجعه می کنند که این سرطان اندام های دیگر بدن را درگیر خود کرده است. سرطان کلیه در صورت تشخیص در مراحل اولیه بدون نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی و با انجام جراحی سرطان کلیه و استفاده از دارو های موثر در درمان این عارضه قابل بهبودی است. ولی در مراحل پیشرفته سرطان کلیهٰ درمان آن سخت تر شده و هزینه های بالایی برای بیمار دارد. خوشبختانه با پیشرفت روش های تشخیصی در علم پزشکی و رادیولوژی، سرطان کلیه در اکثر بیماران در مراحل اولیه قابل تشخیص و بررسی است.

شما دو کلیه دارید. کلیه ها اندام هایی با اندازه مشت در هر دو طرف ستون فقرات بالای کمر هستند. مویرگ های داخل کلیه ها، خون شما را فیلتر کرده و مواد زائد را خارج کرده و همراه با ادرار آن ها را از بدن دفع می کنند.سرطان کلیه در لایه های لوله ها و مویرگ های ریز در کلیه های شما شکل می گیرد.با افزایش سن سرطان کلیه بیشتر می شود. فاکتورهای خطر شامل استعمال سیگار ، داشتن شرایط ژنتیکی خاص و استفاده نادرست از داروهای ضد درد برای مدت طولانی است.ممکن است در ابتدا هیچ علامتی نداشته باشید. ولی در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر،حتما به یک متخصص کلیه یا اورولوژیست مراجعه کنید

  • مشاهده خون در ادرار
  • لمس توده ای قابل در شکم
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • درد در پهلوها که از بین نمی رود
  • از دست دادن اشتها

آزمایشات مربوط به تشخیص سرطان کلیه شامل آزمایش خون، ادرار، تصویربرداری یا بیوپسی باشد.درمان به سن شما، سلامت عمومی بدن و پیشرفت سرطان بستگی دارد. درمان سرطان کلیه شامل جراحی ، شیمی درمانی یا پرتودرمانی ، بیولوژیک یا درمانهای هدفمند باشد.درمان هدفمند از موادی استفاده می کند که بدون آسیب رساندن به سلول های طبیعی به سلول های سرطانی حمله می کنند.

در اغلب موارد با شروع بیماری سرطان کلیه، علائم خاصی در بدن ظاهر نمی شود و بیمار به دلیل درد غیر مرتبط با کلیه مانند معده درد یا درد پهلو نزد پزشک می رود و با انجام سونوگرافی به وجود کیست یا تومور در کلیه ژی برده می شود.ریسک فاکتور اساسی و مهم ترین عامل ابتلا به سرطان کلیه ، سیگار کشیدن و مصرف دخانیات است و افرادی که سیگار می کشند، احتمال ابتلا به سرطان کلیه در آنها بسیار بالاست. همچنین برخی از بیماری های ارثی و ژنتیکی می تواند موجب ابتلا به سرطان کلیه در فرد شود.سرطان کلیه در مردان دو برابر بیشتر از زنان رخ می دهد و رایج ترین عضوهای بدن که سرطان کلیه به آن ها متاستاز می دهد، ریه و کبد می باشد.

علل اصلی ابتلا به سرطان کلیه + راهنمایی کامل

  • سن: با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان کلیه نیز افزایش می یابد.
  • جنسیت: مردان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه می باشند.
  • سیگار کشیدن: کسانی که سیگار می کشند بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به سرطان کلیه می باشند. خطر ابتلا بعد از ترک کاهش می یابد.
  • چاقی: افراد چاق بیشتر از افرادی که وزن متوسط دارند در معرض ابتلا به سرطان کلیه می باشند.
  • فشار خون بالا (هیپرتانسیون)
  • استفاده از مواد شیمیایی در محل کار مانند پنبه نسوز
  • درمان نارسایی کلیه: افرادی که طولانی مدت برای درمان نارسایی مزمن کلیوی دیالیز می شوند.
  • افراد مبتلا به Von Hippel-Lindau : افراد مبتلا به این اختلال ارثی احتمال ابتلا به انواع مختلفی از تومور را دارند از جمله در برخی از موارد، سرطان کلیه نیز شاملش می شود.
  • پاپیلاری کارسینوم ارثی سلول کلیوی: داشتن این بیماری ارثی، باعث افزایش احتمال بروز یک یا چند سرطان کلیه می شود.

روش های اصلی تشخیص سرطان کلیه + راهنمایی کامل

  • آزمایش خون و ادرار: آزمایش خون و ادرار ممکن است به پزشک سرنخی درباره آنچه باعث علائم و نشانه ها شده است بدهد.
  • انجام آزمایش های تصویربرداری: انجام آزمایش های تصویربرداری به پزشک اجازه می دهد که بتواند تومور یا اختلال را بررسی کند. آزمایش های تصویربرداری ممکن است شامل سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) باشد.
  • برداشتن یک نمونه از بافت کلیه (نمونه برداری یا بیوپسی): در مواردی، ممکن است پزشک روشی را برای برداشتن نمونه کوچکی از سلولها (بیوپسی) از یک منطقه مشکوک در کلیه توصیه کند. از آنجا که عمل جراحی معمولا اولین مرحله درمان با جراحی سرطان کلیه محسوب می شود و بیوپسی کلیه حامل خطر ابتلا به” منفی کاذب” می باشد پزشکان معمولا از بیوپسی کلیه چشم پوشی می کنند. بیوپسی کلیه به طور معمول در مواردی صورت می گیرد که به احتمال زیاد غیر سرطانی است. و یا برای افرادی که نمی توانند عمل جراحی انجام دهند.

بعد از تشخیص سرطان کلیه چه باید کرد؟ + راهنمایی کامل

با توجه به اینکه امروزه خوشبختانه با پیشرفت روشهای جدید درمانی اکثر سرطانهای کلیه قابل درمان هستند، ضمن حفظ خونسردی باید قدمهای بعدی جهت مرحله بندی سرطان کلیه انجام شود:

  • آزمایش عروق خونی
  • نمونه‌ برداری از کلیه
  • اسکن استخوان
  • سی تی اسکن: سی تی اسکن اندازه تومور و محل آن را نشان می‌دهد.
  • عکسبرداری از قفسه سینه سینه با اشعه ایکس: این آزمایش برای کنترل وضعیت کلی سلامتی انجام می‌شود و تضمین می‌کند که شما به اندازه‌ کافی برای انجام یک درمان خاص سالم هستید.
  • ام آر آی: ممکن است برای کنترل اندازه و محل تومور از آزمایش ام آر آی استفاده شود.

مراحل اصلی پیشرفت سرطان کلیه + راهنمایی کامل

مرحله 1: در این مرحله، تومور می تواند تا 7 سانتی متر باشد. تومور محدود به کلیه است.

مرحله 2: در مرحله دوم سرطان کلیه، تومور بزرگتر از مرحله اول می باشد. اما هنوز هم محدود به کلیه است.

مرحله 3: در این مرحله، تومور فراتر از کلیه و به بافت اطراف آن گسترش می یابد. و همچنین ممکن است به گره های لنفاوی مجاور نیز شیوع پیدا کند.

مرحله 4: سرطان در خارج از کلیه به چند گره لنفاوی و یا به نقاط دیگر از بدن،مانند استخوان، مغز، کبد و ریه ها گسترش می یابد.

بیشتر بدانید: لیفت بازو با نخ

روش قطعی برای درمان سرطان کلیه + راهنمایی کامل

بهترین راه برای انتخاب درمان بستگی به وضعیت سرطان و دست اندازی آن به اطراف و وضعیت سلامتی و جسمانی شما می باشد و همینطور بستگی به عوارض درمان دارد. به هر حال انتخاب درمان سرطان کلیه شامل:

  • عمل جراحی سرطان کلیه که تمام سرطان خارج می شود.
  • استفاده از بعضی داروها که مقاومت شما برای مبارزه با سرطان را بالا ببرد.
  • استفاده از بعضی درمان ها که نیازهای سرطان را هدف قرار دهد، مثل پروتئین و عروق خونی سرطان
  • از بین بردن تومور با امواج خنک کننده
  • بسیاری از انواع سرطان ها با اشعه یا شیمی درمانی یا هردو درمان می شوند که معمولا این روش درمانی مناسب نبوده ولی بعضی پزشکان هنوز با استفاده از این روش و از بین بردن علائم بیمار در صورتی که سایر درمان ها موثر قرار نگیرد به آن اکتفا می کنند.

جراحی سرطان کلیه چیست؟ + راهنمایی کامل

بهترین روش درمان سرطان کلیه ، جراحی است که در صورتی که توده به جاهای دوردست پخش نشده باشد قابل انجام است که به دو صورت توسط فوق تخصص اورولوژی یا متخصص ارولوژی انجام می شود:

  • نفرکتومی پارشیل (برداشت فقط توده)
  • نفرکتومی کامل (برداشت کامل کلیه)

جدیدترین روش جراحی سرطان کلیه برای درمان سرطان کلیه + راهنمایی کامل

جدیدترین روش جراحی سرطان کلیه که توسط اینجانب انجام میشود انجام نفرکتومی پارشیل (برداشت فقط توده) است که در آن فقط توده کلیه برداشته میشود و بقیه کلیه سالم حفظ می شود. در سال های قبل اندازه توده کوچکتر از 3 سانت را با این روش عمل می کردند ولی در روش جدیدی که بکار بردیم با استفاده از لاپاراسکوپ و سونوگرافی حین عمل ، محل توده را دقیقا مشخص کرده و توده به هر اندازه ای باشد به صورت کامل برداشته شده و بقیه قسمتهای کلیه باقی می مانند. از این روش تابه حال در بیماران زیادی تا اندازه های 8 سانتیمتر توانسته ایم بافت سالم کلیه را حفظ نماییم .

نفرکتومی کامل (برداشت کامل کلیه)

در موارد سرطان کلیه که به اطراف پخش شده این روش کاربرد دارد که در آن بافت کلیه به صورت کامل خارج می شود که به صورت لاپاراسکوپی نیز انجام می دهیم.

بیشتر بدانید: روش های تزریق در مفصل

درمان سرطان کلیه زمانی که عمل جراحی امکان پذیر نمی باشد، چگونه انجام می شود؟ + راهنمایی کامل

درمان با منجمد کردن سلول های سرطانی(کرایو ابلیشن):

در طول کرایو ابلیشن، سوزن مخصوص از طریق پوست و به تومور کلیه وارد می شود وبا استفاده از اشعه X- آن را هدایت می کنند.

گاز موجود در سوزن برای خنک کردن و یا منجمد کردن سلول های سرطانی استفاده می شود. موارد بسیاری مبنی بر ایمنی بودن و اثربخشی کرایو ابلیشن وجود دارد. این روش به طور معمول برای افرادی که نمی توانند به روش های دیگر جراحی شوند و تومورهای کلیه کوچک دارند اختصاص دارد.

درمان با گرم کردن سلول های سرطانی (radiofrequency ablation):

در طول RFA یک سوزن مخصوص از طریق پوست به تومور کلیه وارد می شود وبا استفاده از اشعه X- آن را هدایت می کنند. یک جریان الکتریکی از طریق سوزن عبور کرده و به سلول های سرطانی وارد می شود،که سبب حرارت و یا سوزاندن سلول ها می گردد. اطلاعات طولانی مدت درباره ایمنی و اثربخشی RFA وجود دارد. RFA به طور معمول برای افرادی که قادر به جراحی به روش های دیگر نیستند و کسانی که تومورهای کلیه کوچک دارند اختصاص دارد.

درمان سرطان کلیه پیشرفته و عود کرده چگونه است؟ + راهنمایی کامل

سرطان کلیه ای که عود کرده و یا به بخش های دیگر بدن گسترش یافته ممکن است قابل علاج نباشد، اما می تواند با درمان کنترل شود. در این شرایط، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جراحی برای برداشتن تومور کلیه به همان اندازه که ممکن باشد، حتی زمانی که عمل جراحی نمی تواند سرطان را حذف کند، در برخی موارد ممکن است حذف تومور تا آن اندازه که امکان پذیر است مفید باشد. برای حذف سرطانی که به مناطق دیگر بدن گسترش یافته است ممکن است جراحی صورت گیرد.

داروهایی که با استفاده از سیستم ایمنی بدن به مبارزه با سرطان می پردازد (درمان زیست شناختی)، درمان بیولوژیک (ایمونوتراپی) با استفاده از سیستم ایمنی بدن به مبارزه با سرطان می پردازد.

داروها در این دسته عبارتند از: اینترفرون و aldesleukin Proleukin، که نسخه های مصنوعی از مواد شیمیایی ساخته شده در بدن است. عوارض جانبی این داروها عبارتند از: لرز، تب، تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها.

درمانی که جنبه های خاصی از سرطان را هدف قرار می دهد(درمان هدفمند) + راهنمایی کامل

درمان هدفمند سیگنال های غیر طبیعی خاص که در سلول های سرطان کلیه وجود دارند و اجازه می دهند که این سلولها تکثیر شوند مسدود می کند. این داروها نویدی را برای درمان سرطان کلیه که به نواحی دیگر بدن گسترش یافته می دهد.

پرتو درمانی + راهنمایی کامل

پرتو درمانی با استفاده از پرتوهای انرژی پرقدرت، مانند اشعه X- ، به از بین بردن سلول های سرطانی می پردازد. پرتو درمانی گاهی اوقات به کنترل ویا کاهش علائم سرطان کلیه که به مناطق دیگر بدن، از جمله استخوانها گسترش یافته است می پردازد.

چگونه می توان از سرطان کلیه پیشگیری کرد؟ + راهنمایی کامل

  1. سیگار را ترک کنید
  2. رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات
  3. حفظ وزن متعادل و سالم
  4. کنترل فشار خون بالا
  5. کاهش و یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم محیطی

منبع: جراحی سرطان کلیه + راهنمایی کامل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی